Summa Raw

Op sterven na dood

Elk jaar meldden zich minder studenten aan voor de Horeca opleiding van het Summa College (een ROC in Eindhoven). En degenen die zich wel aanmeldden waren vaak eerst afgewezen door de grote concurrent, De Rooi Pannen. Summa Horeca was het afvoerputje, de underdog geworden.

Sense of urgency

Er was in het begin veel weerstand bij medewerkers om te veranderen. Want dat er iets moest veranderen was overduidelijk: als de opleiding op dezelfde voet zou doorgaan, was deze ten dode opgeschreven.

Door ruimte te geven aan de tegenwerpingen van de medewerkers, maar tegelijkertijd samen met de directeur heel duidelijk te maken dat niets doen geen optie was (sense-of-urgency) in combinatie met de mogelijkheid om samen (dus niet van bovenaf opgelegd) een nieuw lonkend perspectief te creëren en deze samen te verbeelden kregen we de meeste mensen stuk voor stuk mee en wisten we het beeld van afvoerputje om te draaien in een beeld van een stoere opleiding voor eigenzinnige individuen.

Belofte: Onorthodox

Op basis van de ontwikkelingen in de markt daagden we de docenten uit de traditionele barrière tussen de witte en de zwarte brigade te slechten. En we verleidden hen op hun beurt om studenten uit te dagen het gebaande pad te verlaten door te stoppen met ze dingen tig keer te laten nadoen, maar zelf te laten nadenken.

Door het aanstekelijk enthousiasme van de successen die onderweg werden geboekt groeide een enthousiaste kern die de gewenste verandering oppakte en die we samen vertaalden in een prachtige nieuwe Belofte: ‘Onorthodox’.

Ook verzonnen we met het docenten team een geuzennaam (Summa Raw) voor de nieuwe opleiding. Het eerstvolgende schooljaar hadden 25% meer aanmeldingen!

https://addfocus.nl/wp-content/uploads/2018/11/add-focus-adriaan-oomen-portret-160x160.jpg

Kunnen we jouw merk een bovenscheidende belofte brengen?

https://addfocus.nl/wp-content/uploads/2018/11/add-focus-adriaan-oomen-portret-160x160.jpg

Kunnen we jouw merk een bovenscheidende belofte brengen?