CSU

CSU was al jaren een sterk groeiende topspeler in de schoonmaakwereld, maar de markt was aan het veranderen. De economische crisis zorgde ervoor dat facilitair verantwoordelijken moesten bezuinigen hetgeen ervoor zorgde dat de branche onder druk stond. Zo ook CSU; het verloor in korte tijd enkele grote klanten.

We doken in deze voor ons nieuwe sector, waarbij verwondering in eerste instantie onze belangrijkste drijfveer was. Zo bleek het de gewoonte in de markt te zijn om via openbare aanbestedingen aan grote opdrachten te komen. Bij deze openbare aanbestedingen werd dan door een hele scherpe prijsstelling geprobeerd de concurrent af te troeven. Als de klant begon te klagen, werd het brandje met een snelle extra schoonmaakactie geblust. De operationeel managers in die markt waren daardoor goed in ‘brandjes ­blussen’.

CSU had al in de gaten dat het daarin moest ontwikkelen. Het bedrijf liep al voorop in de markt op het gebied van duurzaamheid en beste werkgeverschap, maar het merkte dat het nog verder oprekken van de laagsteprijsaanpak niet meer werkte. Met name de grotere organisaties in de BV Nederland begonnen meer toegevoegde waarde van proactieve partners te vragen.

We gingen met de klanten van CSU rond de tafel en die bevestigden dat ze in toenemende mate andere verlangens hadden. Ze hadden veel meer behoefte aan een partij die als een partner aan de voorkant met ze meedacht. Een klant, een onderwijsinstelling, was bezig met nieuwbouw en wilde bijvoorbeeld dat CSU meedacht over de vloeren van het sportcomplex: welke waren het meest geschikt en waren het makkelijkste schoon te maken?’

Een andere klant, een bierbrouwer, wilde dat CSU meedacht over hoe de brouwerij in de productieketen duurzamer en efficiënter kon werken op het gebied van hygiëne zodat hij zijn toppositie kon behouden.

Een derde partij vroeg CSU mee te denken over hoe het gevoel van veiligheid op haar publieke locaties kon worden vergroot door met slimme oplossingen te komen. Want de beleving van schoon is vaak belangrijker dan of iets technisch (hygiënisch) schoon is.

Dit betekende nogal wat voor CSU, want als je vooral gericht bent geweest op Operational Excellence, vergt het meer meedenken als partner een behoorlijke omslag. Toch is CSU daar goed in geslaagd: het positioneert zich nu als proactieve en innovatieve samenwerkingspartner. Het bedrijf wint bovendien elk jaar belangrijke ­prijzen op het gebied van innovatie, hospitality en werkgeverschap én het maakt nog steeds een stevige groei door. En dat kunnen niet alle schoonmakers zeggen, want de markt in schoon te maken vierkante meters kent al geruime tijd een krimp.

Adriaan heeft ons prima geholpen met de besluitvorming over de herpositionering van ons bedrijf. Hij krijgt mensen mee, confronteert en gaat voor het beste resultaat.

Frie van Hulten,
Directievoorzitter van CSU

https://adriaanoomen.nl/wp-content/uploads/2018/11/add-focus-adriaan-oomen-portret-160x160.jpg

Is jouw organisatie toe aan een onweerstaanbare belofte?

https://adriaanoomen.nl/wp-content/uploads/2018/11/add-focus-adriaan-oomen-portret-160x160.jpg

Is jouw organisatie toe aan een onweerstaanbare belofte?