ADDFOCUSSpiegeltje, spiegeltje aan de Waal…

13 januari 2020by Adriaan Oomen
https://addfocus.nl/wp-content/uploads/2019/03/IMG_2743-1280x853.jpg

Leestijd: 2 minuten.

 

Mooi hè: dit is de Lentloper; de nieuwe brug over de Spiegelwaal tussen Lent en het stadseiland Veur-Lent. Ik vind dit een mooi beeld door de schittering in het water van de zon die door de wolken breekt en in de onderkant van de brug wordt weerspiegeld. Met in de verte de skyline van Nijmegen in een diffuus, enigszins magisch licht. Het geeft deze foto iets mysterieus; er schuilt een aantrekkelijke belofte in, die je nieuwsgierig maakt naar die stad aan de overkant van de Waal en wat er te zien en te doen is.

 

Waarom deze bespiegeling Adriaan? Welnu: het afgelopen jaar stond ik op de oever van de brug naar vernieuwing, maar het duurde even voordat ik dat zag. Ik was zo verblind door het overeind houden van mijn bedrijf dat ik het plezier in mijn werk kwijt was geraakt. Ik ging achter elke potentiële opdracht aan om maar omzet te kunnen maken, zonder me af te vragen of ik wel zin had in de betreffende klus.

 

En weet je wat er gebeurde? Hoe harder ik mijn best deed om opdrachten binnen te halen, hoe minder succesvol ik daarin was. De ene na de andere klus ging aan me voorbij, ook diegene waar ik eigenlijk voor geknipt was en die ik heel leuk vond. Kun je je voorstellen hoe frustrerend dat is? Dat je zo je best doet, maar dat het maar niet lukt? En in kringetjes blijft ronddraaien?

 

Het toeval (dat niet bestaat) wilde dat een goede vriendin ons nieuwe huis aan diezelfde Waal kwam bekijken juist op het toppunt van mijn worsteling. Met een paar confronterende vragen, waarin ze me haarscherp spiegelde, kwam ik tot het inzicht dat ik dit zo niet langer wilde. Ik wilde verdorie weer plezier in mijn werk krijgen en niet steeds op omzet gericht zijn!

 

Ze bood aan me te helpen en in de zomer heb ik met haar een traject gedaan, waarin ik weer helder voor ogen kreeg waar ik (in haar woorden) ‘voor gebakken ben’. Zij noemt dat je ‘zijnsintentie’. Ik vond dat eerlijk gezegd wat zweverig klinken, maar ontdekken waarvoor ik gebakken ben gaf me een geweldige rust en vertrouwen in mezelf en energie voor de toekomst.

 

‘Voor de draad ermee Adriaan, waar ben je dan voor gebakken?’ vraag je je misschien af.

 

Ik breng een belofte.

Een nieuwe, onweerstaanbare belofte, die laat zien waarom een organisatie, een merk ertoe doet en van betekenis is. Het is de Missie, de Purpose én de Why ineen. Een onweerstaanbare belofte raakt en roept een hoopvolle verwachting op bij afnemers, medewerkers en stakeholders. Met een onweerstaanbare belofte verleid je klanten om voor jouw organisatie te kiezen en enthousiasmeer je medewerkers hun grenzen te verleggen om die belofte waar te maken.

 

Daarbij kwam ik ook tot het inzicht dat ik het beste tot mijn recht kom bij organisaties waar de belofte is vervaagd of niet meer voldoet door veranderende in-of externe omstandigheden. Vaak zijn dat organisaties die in hun ‘ziel’ anders zijn dan anderen waardoor ze recht hebben op een eigen, unieke plek. Juist omdat ze betekenisvolle waarde bieden voor hun klanten, medewerkers en stakeholders, waardoor ze een positief verschil kunnen maken.

 

Heerlijk om weer een hernieuwde focus, of nog beter, een ‘belofte’ als drijfveer te hebben.

Maar er is meer: ik hintte hierboven al even op vernieuwing. Die ligt in het verbeelden van een belofte. Verbeelden? Ja, want wat maakt een belofte onweerstaanbaar? Hoe realiseer je dat licht zinderende, magische gevoel dat mensen verleidt, enthousiasmeert en activeert? Ik heb in mijn loopbaan ervaren dat de sleutel hiervoor ligt in de verbeeldingskracht: de creatieve vertaling van de belofte in een ‘Big Idea’; een groot creatief idee dat mensen raakt en dat als basis dient voor alle communicatie uitingen en voor alle klantcontacten en -ervaringen.

 

Daarom heb ik de samenwerking gezocht met een select gezelschap van creatieve partners wiens talenten de mijne perfect aanvullen. Die ervoor zorgen dat een belofte wordt verbeeld in dat gouden kippenvel idee dat (nieuwe) klanten verleidt én medewerkers vervult met trots.

 

Vooralsnog doen we dit onder de vlag van ADDFOCUS. En wellicht (ook) in de vorm van nieuwe initiatieven die in 2020 het licht zien. Ik houd je daarvan graag op de hoogte.

 

Kortom beste ADDFOCUS vriend(in): 2019 was een jaar van zinvolle bespiegelingen voor mij. Met een prachtige belofte als resultaat! Voor mezelf en voor opdrachtgevers. Ik weet wat ik te doen heb en ik heb weer plezier in mijn werk. En het mooie is: opdrachtgevers weten me weer te vinden met leuke en uitdagende opdrachten. En aardige, kundige, creatieve toppers uit onverwachte hoeken zoeken me op om samen te werken aan deze mooie opdrachten!

Ik kan niet wachten op wat 2020 nog meer brengt.

 

Dank dat je de moeite hebt genomen mijn bespiegelingen te lezen. Ik wens jou niets minder dan een gelukkig, gezond en beloftevol jaar!

 

Hartelijke groet,

Adriaan Oomen

ADDFOCUS

 

Wil je ook op de hoogte blijven? Schrijf je dan hier in.