Syntrus Achmea

Het fondsendomein binnen de divisie Pensioenen van Achmea bestaat uit drie onderdelen, die elk de markt van Pensioenfondsen bedienen. Deze onderdelen zijn in de divisie ondergebracht na de fusie tussen Interpolis en Achmea. Toen het fusiestof was neergedwarreld, was (het fondsendomein binnen) de divisie Pensioenen toe aan de volgende stap: zich onder één nieuwe naam duidelijk positioneren in de markt.De drie betrokken onderdelen (Fondsenbeheer, Vermogensbeheer en Vastgoed) hadden elk een sterke eigen identiteit. Bij het lanceren van het nieuwe merk moesten daarom enerzijds de centrale positionering en anderzijds de drie deelpositioneringen centraal staan. 

Na een in- en externe vooraankondiging moest het nieuwe merk gelanceerd worden. De naam was er inmiddels (‘Syntrus Achmea’), net als een nieuw logo. Het was tijd voor het laden van het nieuwe merk.

ADDFOCUS werd gevraagd de nieuwe positionering(en) te helpen invullen, Syntrus Achmea te begeleiden met de ontwikkeling van de campagnestrategie, de briefings en de selectie van het reclamebureau dat de introductiecampagne van het nieuwe merk moest verzorgen.

Essentiële randvoorwaarde daarbij was dat de campagne ook een sterke interne bindingskracht creëerde; veel medewerkers die voorheen weinig met elkaar te maken hadden, moesten intensief met elkaar gaan samenwerken.

Tijdens het uitwerken van de positionering bleek dat de drie onderdelen veel gemeen hadden, zelfs meer dan ze dachten. Het merk bleek zo doordrongen van het klantgericht denken en het realiseren van klantwaarde, dat in combinatie met haar veelzijdigheid qua klantenkring en de samengebalde kennis, er een krachtige en relevante ‘license to win’ als basis voor een duidelijke en onderscheidende merkbelofte kon worden gelegd.

Dit resulteerde in een uniek reclameconcept dat het nieuwe merk zowel extern als intern duidelijk op de kaart wist te zetten en van Syntrus Achmea een toonaangevend partij wist te maken.

Syntrus Achmea

  • ADDFOCUS werd gevraagd de nieuwe positionering(en) te helpen invullen, Syntrus Achmea te begeleiden met de ontwikkeling van de campagnestrategie, de briefings en de selectie van het reclamebureau dat de introductiecampagne van het nieuwe merk moest verzorgen.