PostNL

PostNL (voorheen TNT Post) kampt al jaren met een dalend volume in de brieven- en kaartenmarkt. Steeds minder mensen sturen elkaar een brief (maar juist een e-mail) of kaartje (eerder een sms’je). Het bedrijf wordt bovendien beconcurreerd in de verschillende markten door andere partijen die met goedkoper personeel werken, de krenten uit de pap halen of allebei.

PostNL stond dus voor de uitdaging om (meer) waarde te creëren voor zijn klanten. Hoe zorg je dat mensen toch een kaartje sturen in plaats van een e-mailtje?
ADDFOCUS heeft PostNL hierbij ondersteund met ondermeer een interne 'Mini Masters' Marketingopleiding, High Impact Trainingen en bij de ontwikkeing van briefings.

In de Mini Masters marketingopleiding kregen de marketeers de opdracht een new business case te ontwikkelen. Uiteindelijk werden er 17 cases ontwikkeld, waarvan er 5 (!) door de leiding van Postnl werden geselecteerd voor verdere uitwerking na afloop van de opleiding. 

Een van de succesvolste cases is de 'KaartWereld app' waarmee je overal ter wereld een foto maken en die als postkaart vanuit je mobiel kunt versturen, waarna deze als kaart in de bus valt bij je oma of je vriendin of bij wie dan ook.

PostNL

  • PostNL (voorheen TNT Post) kampt al jaren met een dalend volume in de brieven- en kaartenmarkt.